PT Jack schrijft zijn eerste column!

column

Personal Trainer Jack Scheers houdt zich niet alleen bezig met zijn vak, maar ook met het schrijven van columns over zijn vakgebied. Zijn eerste column is verschenen en gaat over rugklachten.

Hieronder staat de tekst van zijn eerste column vermeld dat is verschenen in het blad Dus Nu Dronten met een oplage van 80.000. Kijk op dusnu.nl.

Rugklachten

Rugklachten, een groot deel van de bevolking kampt er mee. Maar hoe ontstaat rugpijn en wat kun je doen om het te voorkomen? Er zijn verschillende soorten rugklachten. Denk aan een hernia, spit, scoliose of andere rugklachten. Veel rugklachten kunnen ontstaan door een verkeerde houding. Tegenwoordig hebben veel mensen een baan waarbij er vooral regelmatig gezeten wordt. Vaak achter de computer.

Doordat er langdurig gezeten wordt, is het bijna onmogelijk om de hele tijd kaarsrecht te zitten waarbij de romp (buikspieren, rugspieren & bilspieren) recht is. Doordat de handen op het toetsenbord zijn, gaan de schouders naar voren staan hetgeen kan zorgen voor een bolling rond de nek. Dit kun je voorkomen door tijdens het typen de schouderbladen naar elkaar toe te trekken en de schouders laag te houden.

Wanneer de buik, de rug en de bilspieren aangespannen zijn, is de romp stabiel. Wanneer je in een zittende positie zit, zijn de bilspieren ontspannen. Wanneer deze spier niet vaak gebruikt wordt, zorgt het ervoor dat te stabiliteit in de romp af neemt. Dit kan er voor zorgen dat de rug erg hol wordt en er veel spanning in de onderrug komt. Dit zorgt voor pijn. Je kunt dit voorkomen of genezen door verschillende oefeningen te doen voor de Core (rompstabiliteit).

Hebt u last van rugklachten en wilt u trainen onder begeleiding? Neem dan contact op. Voor meer informatie kunt u kijken op www.ptpowerbody.nl

Jack Scheers

Info@ptpowerbody.nl

PT Powerbody op FB