Roomboter of margarine? Wat is beter?

boter

Wat is beter? Roomboter of margarines en/of halvarines?

Boter in welke vorm dan ook, of het nu halvarine, margarine of roomboter is, is vet. Daarvan moet je sowieso niet te veel eten. Toch is er wel een verschil tussen ongezonde boter en gezonde boter. Halvarine en margarine zijn geen echte boter en worden in een fabriek gemaakt. Kort samengevat: nepboter.

Halvarine en margarine zijn gemaakt op basis van plantaardige oliën en worden uiteindelijk verwerkt tot een boterachtige substantie. En om deze boters extra ‘gezond’ te maken, wordt er ook linolzuur aan toegevoegd. 

Zonder het meteen heel ingewikkeld te maken: linolzuur is een omega 6-vet, en van dit vet is bekend dat hij bloeddrukverlagend werkt en goed is voor hart- en bloedvaten. Alleen zijn er inmiddels net zo veel studies die aantonen dat deze omega 6-vetten helemaal niet zo gezond is als ze in eerste instantie lijken…”

Zijn margarines en/of halvarines ongezond?

Het grote nadeel van boters, zoals halvarine en margarine is, dat je een product eet wat bewerkt is en van oorsprong eigenlijk geen echte boter is. Roomboter daarentegen wordt gemaakt van echte melk en is dus onbewerkt. En daar komt bij dat er aan roomboter geen zogenaamde ‘gezonde vetten’  toegevoegd zijn. 

Omega 6 klinkt dan misschien wel gezond, maar doordat je het in alle kant en klare producten terugvindt, krijgen we al snel een overdaad van deze vetten binnen. “Omega 6 mag dan cholesterol en bloeddrukverlagend zijn, maar alleen als het in juiste verhouding staat met omega 3-vet (lees: visvet). Eet je te weinig vis, of slik je nooit visolie, dan raakt je lichaam door alle extra linolzuur juist uit balans.”

Zo zou het volgens het voedingscentrum gezonder zijn om onverzadigde vetzuren, zoals bijvoorbeeld halvarine, margarine en olijfolie te eten en vooral uit de buurt te blijven van verzadigde vetten. Door het eten van verzadigde vetzuren zou je cholesterol stijgen, maar dit gevreesde hoge cholesterolgehalte is maar voor 5% te beïnvloeden door voedsel. Een te hoog cholesterol ligt dus niet aan het eten van te veel roomboter. Het is meestal te wijten aan andere factoren, zoals roken, alcohol, weinig beweiging en overgewicht. En vergeet niet: van olijfolie kun je ook dik worden. Ook al zijn dit onverzadigde vetzuren.

“Het grote voordeel van verzadigde vetten is dat ze heel stabiel zijn en ze de eigenschap hebben niet snel kapot te gaan bij verhitting. En dus als je dingen wil verhitten, is het beter om bijvoorbeeld in kokosolie te bakken.”

Toch nog een laatste toevoeging: vet is vet. Dus ook als je te veel roomboter of kokosolie eet, is het niet goed voor je. Van te veel gezonde dingen kom je ook aan.

Kijk hier naar al onze video’s.

Heb je vragen, dan kun je direct reageren via ons reactieformulier. Link naar reactieformulier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

PT Powerbody op FB