Column van Personal Trainer Jack Scheers

jackdutchlions

De vakkundige en gediplomeerde Personal Trainer Jack Scheers bespreekt twee keer per maand een onderdeel van Personal Training in Amsterdam Today.

Wie is Jack Scheers?

jackfoto3

Jack is eigenaar van PT Powerbody en heeft naast zijn 4-jarige CIOS-opleiding diverse aanvullende opleidingen gedaan op sportgebied. Daarnaast heeft hij een zwarte band in de Koreaanse vechtsport Kuk Sool Won en speelt in het Nederlandse American Football Team. Tevens is hij coach en krachttrainer bij het Nederlands American Football Junioren Team.

Jack werkt als Personal Trainer in de driehoek ’t Gooi, Amsterdam en Lelystad. Zijn dienstverlening gaat heel ver, want naast het fysieke gedeelte kijkt hij ook naar hoe de klanten omgaan met hun voeding en hun minder aantrekkelijke leefgewoontes. Hij geeft zijn klanten allerlei adviezen hierover, zodat het gewenste doel zo effectief mogelijk en op een plezierige manier bereikt wordt.

Trainingsprincipes en wetmatigheden

Jack: “Als je begint met trainen is het verstandig om iets meer te weten over de trainingsprincipes en wetmatigheden.”

Wet van de supercompensatie

De wet van supercompensatie betekent dat er na elke trainingsfase en herstelfase volgt, zodat het lichaam zich kan aanpassen om bij de volgende training de belasting beter aan te kunnen. Supercompensatie is onder te verdelen in 3 fases:

1) Trainingsfase, waarin (op microscopisch niveau) schade wordt toegebracht aan het lichaam en waarbij de energievoorraad in het lichaam wordt uitgeput.

2) Herstelfase, waarin het lichaam de verbruikte energievoorraad weer aanvult en de schade herstelt. Deze herstelfase kan enkele minuten tot enkele dagen duren; afhankelijk van de training die je hebt gedaan.

3) Supercompensatiefase, waarin het lichaam zich voorbereidt op de volgende trainingsfase. In deze fase van super compensatie past het lichaam zich aan, zodat het conditieniveau boven het oorspronkelijke conditieniveau uitkomt.

jackbootcamp

Wet van de verminderde meeropbrengst

Deze wet houdt in dat hoe getrainder je bent, hoe minder effect dezelfde training heeft. In het kort komt het er op neer dat een ongetraind persoon sneller conditie opbouwt, dan iemand die getraind is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar sprinters; zij doen er vaak jaren over om een honderdste sneller te lopen. Het is dus erg belangrijk om, na verloop van tijd, het trainingsschema aan te passen aan de nieuwe conditie. Alleen op die manier zal je conditie optimaal kunnen verbeteren. Dit kun je doen door andere oefeningen in je training te verwerken of bijvoorbeeld het gewicht of aantal herhalingen te veranderen.

Wet van specificiteit

De wet van specificiteit betekent dat je moet trainen wat je wilt trainen. Wil je bijvoorbeeld om de spierconditie van je benen te verbeteren, heeft het geen nut om oefeningen te doen voor je bovenlichaam. Ben je een tennisser die zijn slagkracht wil verbeteren, heeft het geen zin om met een fitnessapparaat je spieren (van het bovenlichaam) sterker te maken. De spieren zullen zeker sterker worden, maar je techniek wordt hier niet beter van. In veel gevallen wordt deze zelfs slechter.

jackmeisje

Wet van reversibiliteit

De wet van reversibiliteit betekent dat, als je je training weer stopt, het lichaam weer terugkeert naar het basisniveau. Hoe snel dat gaat, hangt af van de mate van getraindheid. Een getraind persoon zal dus na een periode van ziekte of vakantie weer sneller terug zijn om het ‘oude’ niveau.

Wet van overload

Deze wet houdt in dat een training pas effect heeft, als de trainingsprikkel uitdagend is voor het lichaam. Dit betekent dat je meer moet doen, dan het lichaam normaal is gewend om een effect te bereiken. Het is dus wederom belangrijk om de training telkens aan te passen aan je ‘nieuwe’ conditieniveau. Houdt als stelregel aan: eerst de training opvoeren in het aantal herhalingen of tijd, daarna pas opvoeren in gewicht.

Jack Scheers, Personal Trainer

Informatie

Hebt u vragen aan Personal Trainer Jack Scheers? Via zijn website www.ptpowerbody.nl kunt u contact met hem opnemen.

jackptfoto                                   logo

Foto’s: ptpowerbody.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

PT Powerbody op FB